zondag 11 augustus 2013

FOOD | Vegetarische lasagne


Ik zal het alvast bekennen: ik ben geen kooktalent. Bij lange na niet. Dit betekent niet dat ik het niet leuk vind om te koken, dus toen mijn moeder zei dat ze die avond een vegetarische lasagne zou maken, riep ik enthousiast: 'dat doe ik wel!'.
Ik ben wel ergens achter gekomen bij het koken, namelijk dat koken ontzettend moeilijk is! Niet alleen deed ik anderhalf uur over iets wat drie keer korter had hoeven te duren, maar ook kwam de lasagne niet helemáál goed uit de oven.
Toch wil ik het recept met jullie delen, al is het alleen maar zodat jullie het beter dan mijn brouwsel kunnen doen (:

Van tevoren zeg ik even dat het niet mijn recept is, ik heb het recept hier gevonden. Het is bijna hetzelfde, behalve dat er plaatjes bij staan en dat ik het soms een beetje heb aangepast!

Dit is wat je nodig hebt!


Ingrediënten:
- Lasagne vellen (gewoon één pakje, ik heb ze bijna allemaal gebruikt)
- Eén aubergine (dat is de paarse, om misverstanden te voorkomen!)
- Eén courgette (dat is dus de groene)
- Eén paprika 
- Eén ui 
- Eén teentje knoflook
- 150 gram geitenkaas (ik had een soort rol geitenkaas, dat hoeft natuurlijk niet!)
- 50 gram geraspte kaas
- Twee kleine blikjes tomatenpuree of één groot blikje
- Gedroogde basilicum 
- Gedroogde oregano
- Peper en zout
- Bakolie

Wat je verder nodig hebt:
- Groot mes (ik had een soort hakmes)
- Klein aardappelschilmesje
- Snijplank 
- Knoflookpers
- Koekenpan
- Houten spatel of lepel (voor in de koekenpan)

Stap 1. 



Snij de aubergine in plakken! Het recept zegt ongeveer een halve centimeter dik, mijn plakken zijn ongeveer een centimeter denk ik (ik ben niet zo goed in schatten, blijkbaar). Heel belangrijk dat je een groot mes gebruikt en geen aardappelmesje, zoals ik wel deed (:

Stap 2. 


Doe olie in je koekenpan en bak de aubergineplakken op middelhoog vuur. Voor iedereen die dit nog nooit gedaan heeft: gewoon af en toe omdraaien en als ze een beetje gekleurd zijn (dus niet zwart!) uit de pan halen!

Stap 3. 


Snipper de ui (in hele kleine stukjes snijden), snijd de paprika en courgette in kleine stukjes. Doe ook het teentje knoflook in de knoflookpers. 

Stap 4. 


Doe weer olie in je pan en doe daarna de gesnipperde ui erin. Het witte 'spul' (het is maar heel weinig!) dat uit de knoflookpers komt, haal je er met een mesje af en doe je ook in de pan. Je zet het vuur aan, weer op middelhoog vuur, en bakt alles aan totdat de ui (volgens mijn moeder dan) 'glazig' is (dus dat het een beetje glimt).
Daarna doe je de paprika en courgette erbij en pak je het op hetzelfde vuur voor acht minuten! Je kan ondertussen verder met de volgende stap, mits je goed blijft roeren, maar als je net zo chaotisch in de keuken bent als ik, kan ik je aanraden om gewoon acht minuten bij de pan te blijven!

Stap 5. 


Maak een sausje! Doe de tomatenpuree en de hoeveelheid water die in het blikje (of de twee blikjes) past in een bakje (dus evenveel tomatenpuree als water). Doe dan een 'snufje' zout, peper en gedroogde kruiden in het bakje. Alles doorroeren totdat het niet meer waterig is.

Stap 6.


Doe het sausje bij de groenten in de pan en laat het nog een minuutje opstaan.

Stap 7.


Snij de geitenkaas in stukjes. Snijden lukte bij mij niet, dus heb ik het verkruimeld. Komt op hetzelfde neer, denk ik (:

Stap 8.


Vet een ovenschaal in. Volgens mijn moeder (ja, weer een wijze levensles) hoeft dat bij lasagne niet persé, maar voor de zekerheid: why not?
Begin dan met het 'bouwen' van je lasagne. Zo is het opgebouwd, van onderen naar boven:
- De helft van de rode saus met groenten
- Lasagne vellen
- De helft van de aubergineplakken + de helft van de geitenkaas
- Lasagne vellen
- De andere helft van de aubergineplakken + de andere helft van de geitenkaas
- Lasagne vellen
- De rest van de rode saus met groenten (goed uitsmeren over de lasagne vellen!)
- Strooi de geraspte kaas er overheen


Stap 9.


Zo ziet hij er dan uit als het goed is! Doe hem dan in de oven: 30 minuten op 200 graden.

Stap 10.


En zo komt hij eruit! Eet smakelijk (:

Dus, wat is er misgegaan bij mij? Ten eerste heb ik er anderhalf uur over gedaan, en ten tweede waren sommige lasagne vellen (aan de buitenkant) nog hard. Daarom is het heel belangrijk dat je de rode saus goed verspreidt over de vellen!

Succes ermee!

(Nog iets waar ik achter kwam die avond: foto's maken van eten is heeeel moeilijk! Ik moest ook tegelijkertijd foto's maken en koken, daarom zijn sommige foto's niet heel scherp of is er een schaduw in beeld. Volgende keer ga ik er meer tijd voor nemen, maar jullie kunnen in ieder geval een beetje zien hoe het eruit hoort te zien!)

2 opmerkingen:

Heel lief dat je de moeite hebt genomen te reageren! Dank je wel! (: